Just In Time – Januar 2025

Herzliche Einladung zu den Klassenkonzerten der Integrativen Komposition mit Stücken der Klassen von Günter Steinke, Dietrich Hahne, Stefan Hüfner, Thomas Neuhaus und Michael Edwards.

Programm – Just In Time I – Pina Bausch Theater – 24.01.2025

Clarissa Ray Porst & Kai Strathmann: www.zw@ng.cam
2025 UA, 9’
Tanz, Live Elektronik

  • Programmtext
    Zum Einsatz kommen zwei Kinect Kameras, die die Bewegungen des Körpers verfolgen und in Form eines digitalen Skeletts in bis zu 48 Punkte unterteilen, welche durch die Koordinaten im Raum die Komposition in Echtzeit erzeugen.

Ilya Perov: Well Prepared Expromt
2025 UA, 8’
Disklavier, Live Elektronik

  • Programmtext
    Mir fällt auf, dass Humor in der Kunst oft mit Unerlichkeit und Auslachen verbunden ist. Tatsächlich finde ich, dass das Unseriöse nicht immer ironisieren muss und nicht immer unecht sein muss: Dieses Stück ist sehr unseriös und sehr ehrlich.

Greta Gottschalk: hot fox pony
2025 UA, 3’
Fixed Media: Single Channel Video, 5.1 Audio

  • Programmtext
    foxy photon foxy hop not foxy hop ton onyx fop hot onyx oft hop onyx oft hop fox typhoon fox phony to fox pony hot foy tony hop pox font hoy pox of thy no pox of thy on ox fop thy no ox fop thy on ox oft phony ox of python

Greta Gottschalk & Chiara Rüßmann: over her dead body
2025 UA, 6’
Fixed Media: Single Channel Video, 5.1 Audio

  • Programmtext
    Dead Love

    Oh never weep for love that’s dead
    Since love is seldom true
    But changes his fashion from blue to red,
    From brightest red to blue,
    And love was born to an early death
    And is so seldom true.

    Then harbour no smile on your bonny face
    To win the deepest sigh.
    The fairest words on truest lips
    Pass on and surely die,
    And you will stand alone, my dear,
    When wintry winds draw nigh.

    Sweet, never weep for what cannot be,
    For this God has not given.
    If the merest dream of love were true
    Then, sweet, we should be in heaven,
    And this is only earth, my dear,
    Where true love is not given.

    —Elizabeth Siddal (1829-1862)

Leonard Günther: FEUCOBOCOB
2025 UA, 12’
Lautsprechermusik Live

  • Programmtext
    ANE

Fabian Bentrup: nur bis heute das Ganze nicht
2025 UA, 10’30“
Disklavier, Video

Fanni Kühn: Da, wo wir immer waren
2025 UA, 9’
Fixed Media: Single Channel Video, Stereo Audio

Soft Spot: As Friends x Spiel-Uhr-Zeit
2025 UA, 6’
Gesang, Klavier, Gitarre
Fanni Kühn und Flora Komarek

Chiara Rüßmann: Testo Howls
2025 UA, 6’
Fixed Media: Single Channel Video, Stereo Audio

  • Programmtext
    Wir tauchen in die Manosphäre ein.

    Diving into the manosphere.

Leon Blank: An Advancement Of Learning
2025 UA, 6’
Fixed Media: Single Channel Video, Stereo Audio

  • Programmtext
    Videokomposition

Leon Blank: When Our Bodies Come Whirling
2025 UA, 3’30“
Pop Solo Performance

Leon Blank: Ears In The Towers Hear
2025 UA, 3’30“
Pop Solo Performance

Johama: Wiederseh’n
2023, 4’
Gesang, Klavier
Johanna Bojarzin

Johama: Niemand anders mehr
2021, 4’
Gesang, Klavier
Johanna Bojarzin

Franziska Boeck: Lost Mind
2023, 6’
Gesang, Klavier, Saxophon
Komposition & Text: Franziska Boeck

Besetzung:
Saxophon: Leon Dehne
Klavier: Daniel Wild
Gesang: Franziska Boeck

Neongrey: Restraint
2024 UA, 4’17“
Metalband 
Komposition Instrumental: Christoph Dittmaier
Drum Edeting: Benedikt Rössel
Vocals & Lyrics: Franziska Boeck

Gitarre: Christoph Dittmaier
Bass: Christian Neumann
Drums: Benedikt Rößel
Gesang: Franziska Boeck



Programm – Just In Time II – Neue Aula – 25.01.2025

Theo Voerste: 
MIMIIMIMMPIPILIPIPLIIIILPLPAMLMLAIAIIZPAPZLALAZAZAAAMZMAIZIZAIZIIAPLPAMZMZAILIIA
_20250125
2025 UA, Einlassmusik
Live Elektronik

  • Programmtext
    ~cantus prius factus~

Theresa-Marie Hetzel: Auf den See blickend.Tag.
2023, 7’
Streichquartett

  • Programmtext
    Auf den See blickend. Tag. ist mein erstes Streichquartett, das im Dezember 2023 entstanden ist. 
    Dem sehr szenischen angelegten Titel folgend, wird hier das Innenleben eines Ortes mit seinen wandelnden Texturen, Oberflächen, Farben und Schatten von einem stummen Beobachter betrachtet und mehr suchend als findend ertastet. 
    Musikalisch ausgedrückt, habe ich Momente gesucht, in denen Geräusche in Tonhöhen kippen und umgekehrt.
    Ich habe versucht in Ränder von Geräuschen und Tonhöhen rein zu zoomen bis die typischen Charaktereigenschaften beider Parameter so weit verschwindenden, dass die Klänge instabil werden und sich so zu neuen Klanggeweben verbinden. 

    Auf den See blickend.Tag. is my first string quartet, written in December 2023. 
    Following the very scenic title, the inner life of a place with its changing textures, surfaces, colors and shadows is observed here by a silent observer, searching rather than finding. 
    In musical terms, I was looking for moments in which noises turn into pitches and vice versa.
    I have tried to zoom in on the edges of sounds and pitches until the typical characteristics of both parameters disappear to such an extent that the sounds become unstable and thus combine to form new sound fabrics.
  • Biografie

    THERESA-MARIE HETZEL (*1997 in Brunsbüttel) studierte von 2017 bis 2019 Musik und Medien an der Robert Schumann Hochschule Düsseldorf, seit 2019 studiert sie ebendort Musiktheorie/Hörerziehung bei Frank Zabel und seit 2024 instrumentale Komposition bei Günter Steinke an der Folkwang Universität Essen. Sie ist zudem als Improvisateurin – insbesondere im interdisziplinären Bereich (Live-Musik/-Impro und Artistik) – tätig, arbeitet als Tutorin für Musiktheorie an der Robert Schumann Hochschule Düsseldorf und ist seit Oktober 2024 als Vorstandsmitglied der GMTH für die Interessenvertretung der Musiktheoriestudierenden verantwortlich.

    THERESA-MARIE HETZEL (*1997 in Brunsbüttel) studied music and media at the Robert Schumann Hochschule Düsseldorf from 2017 to 2019, where she has been studying music theory/aural education with Frank Zabel since 2019 and instrumental composition with Günter Steinke at the Folkwang University Essen since 2024. She is also active as an improviser – especially in the interdisciplinary field (live music/improv and artistry) -, works as a tutor for music theory at the Robert Schumann Hochschule Düsseldorf and has been a member of the GMTH board representing the interests of music theory students since October 2024.

Annelie Schrötter: Potrait I
2024, 8’51“
Fixed Media: Single Channel Video, Stereo Audio

  • Programmtext
    Eine Sammlung menschlicher Augenblicke. 
    Mit analogen und digitalen Medien nähert sich die Künstlerin den Menschen.
    Behutsam und mit weichem Blick hört sie zu, filmt, fotografiert, zeichnet und nimmt auf. 
    Es entstehen Collagen, Schnipsel eines Ganzen.

Béla Baumann: This is Antonella Ricci 
2024 UA, 5’
Fixed Media: Single Channe Video, Stereo Audio

  • Programmtext
    🦇🌸🪦🕷️🌱🧟‍♀️

    Excerpt from the movie “Der Friedhof wartet nicht” which was filmed in Montepulciano, Italy in September 2024. It is a fictional documentary about Antonella Ricci, the last formidable descendant of the glamorous Ricci family. She lives in the Palazzo Ricci in Montepulciano and shows the film team her palace.

    A film by:
    Yonca Sicimoglu, Leah Morawe, Anthea Marckmann, Martin Steinfeld, Nele Ziemer, Béla Baumann, Kristina Sokova, Sofia Ognevskaia

    Song: 
    belan – i know, toni

Ruben Philipp: sometimes i have no difficulty enduring absence.
2024, 5’55“
Fixed Media: Single Channel Video, 5.1 Audio

  • Programmtext
    (perhaps) a contemplation on impermanence.
  • Biografie
    Following forays into philosophy, computer science, history and sociology, Ruben Philipp (born 1996 in Dortmund, Germany) studies composition at ICEM (Institut für Computermusik und Elektronische Medien, Folkwang University of the Arts).

    His work and research meander around topological structures, architectures of the sonorous and the potentialities of aiesthetic processes.

Ruben Philipp: anderswo ist mir ähnliches auch schon passiert
2025 UA, 8’
Fixed Media: SAD Audio

Doyeon Kim: Inner Space
2024, 10’
Fixed Media: Single Channel Video, 5th Order Ambisonics Audio

  • Programmtext

“Listen to the inner light; it will guide you. Listen to the inner peace; it will feed you. Listen to the inner love; it will transform you.” – Sri Chinmoy

Inner Space is a 10-minute audio-visual piece that feels calm and delicate yet with a hint of mystery, creating a mysterious atmosphere. 
Have you ever held a large seashell to your ear? Before hearing the sound, you probably didn’t know what to expect. 
This piece draws inspiration from the sound inside a seashell, blending it with various other object sounds. The visualisation combine abstract forms with smooth and interrupted movements. 
It invites you to explore hidden inner sounds and spaces, offering an immersive and dreamlike experience. Take a journey into your inner self and discover the space within!

Theo Voerste: ich_wollte_auch_mal_ein_trauriges_lied_schreiben_aber_irgendwie_scheitere_ich_ständig
_20250125
2025 UA, 7’
Fixed Media: 4 Channel Audio

  • Programmtext
    ~all die dinge, die auf dem schreibtisch liegen bleiben~

Jesper von Borstel: Actually, I can’t.
2025, 5’08“
Fixed Media: Single Channel Video, 5.1 Audio

  • Programmtext
    The new NGON 5X Pro Professional revolutionizes what a smartphone
    can do. With a brand-new camera, world-class build quality, and
    unprecedented performance, it truly is a device that’s out of this world.
    See for yourself.

Moritz Schindewolf: 3, vielleicht nur C
2024 UA, 9’
Flügel, 5th Order Ambisonics Audio

  • Programmtext
    Besetzung Flügel: Jan Reckzügel

Theo Voerste: MIMIIMIMMLIIILIIIILMLMMAILIAILILAIAIIALALAMAMAAIAIIALALAMAMAAIIIIAILIAMAMAAILIIA
_20250125 (slowed + no reverb)
2025 UA, Auslassmusik
Fixed Media: 4 Channel Audio

  • Programmtext
    ~cantus prius factus~